یعنی متقاضیان به عنوان دانشپذیر با مطالعه ی 3 الی 4 کتاب درسی از کتاب های کارشناسی ارشد و با کسب نمره لازم در امتحان پایان ترم نیمسال اول (تستی و بدون نمره منفی ) ، از دانشپذیری تبدیل به دانشجوی رسمی و همچنین وارد نیمسال دوم کارشناسی ارشد میشود.

1.دانشپذیر: داوطلبی که در زمان مشخص در سامانه فراگیر ثبتنام انجام داده و 3 الی 4 درس ترم اولیه به آن ارایه داده شده باشد.

2. دانشجو : متقاضی که در امتحان نیمسال اول نمره لازم را کسب کرده باشد دانشجو نامیده میشود و در سامانه دانشگاهی دارای کد دانشجویی می باشد.

حد اقل 3 ترم (یک سال و نیم) و حداکثر 7 ترم (3 سال و نیم) می باشد.

خیر، برای داوطلبین به جز دروس عملی و آزمایشگاهی نیازی به حضور نیست.

بله، درس ها و واحد های ارائه شده در دوره های آمادگی طرح فراگیر یا همان دانشپذیری، جزو دروس دانشگاهی شما بوده و به عبارتی از تعداد کل واحد های کارشناسی ارشد کسر میشود. به عنوان مثال اگر دانشپذیر در ترم دانشپذیری خود ۸ واحد درسی را قبول شود، این ۸ واحد از مجموع تعداد واحدهایی که وی می بایست در طول مدت تحصیل خود در دانشگاه به عنوان دانشجو بگذراند، کسر می شود.این ویژگی منحصر به دوره های آمادگی طرح فراگیر پیام نور می باشد و در سایر دانشگاه ها،دانشجو پس از قبولی در کنکوربایستی وارد ترم اول شده و واحدهای درسی جدید را بگذراند.

بله. مدرک ارایه شده کاملا معتبر می باشد و تمامی محدودیت های استخدامی دارندگان این مدرک طبق به مصوبه های اخیر دولت، اعلام حمایت نمایندگان مجلس و رأی دیوان عدالت اداری برطرف شده و کلمه فراگیر ، بدون کنکور، غیرحضوری،… به هیچ عنوان در مدرک قید نمیشود و از لحاظ اعتبار تفاوتی با دانشجویان سراسری ندارد.

بله،پس از کسب نمره لازم در امتحان ترم دانشپذیری برای تمامی دانشجویان از ترم دوم ،دانشگاه پیام نور / آزاد معافیت تحصیلی صادر می نمایند.

بلی ، با توجه به اینکه مدرک صادره توسط دانشگاه مربوطه ( آزاد / پیام نور) انجام میشود، دارای مهر وزارت علوم،تحقیقات و فناوری می باشد و مدرک اخذ شده ، هم در تمامی دانشگاههای داخلی کشور و هم در دانشگاههای خارج از کشور برای دکتری می توان شرکت و ثبت نام نمود و مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه پیام نور برای این دانشگاهها مورد قبول است.در ضمن شایان ذکر است که دانشگاه پیام نور در کشورهای آسیایی دارای شعبه نیز می باشد.

خیر، به هیچ عنوان. طی مذاکراتی که مسئولان دانشگاه پیام نور با وزارت علوم انجام داده اند عنوان فراگیر درمدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه درج نمی شود. و مدرک هیچ تفاوتی با دانشجویانی که از طریق سراسری وارد این دانشگاه شده اند ندارد.

نظام آموزشی در دانشگاه پیام نور به روش دانشجو محور و کتاب محور می باشد و الزاما حضوری نیست همچنین شرکت در کلاسهای درسی دانشگاه پیام نور (بجز دروس دارای واحد عملی وآزمایشگاه ها) الزامی نمی باشد .در صورتی که دانشجو به هر علتی موفق به حضور در کلاس ها و شرکت امتحان میان ترم نشود ، دانشجو هیچ میان ترمی از دست نداده و امتحان او از 20 نمره تصحیح میشود. اما حضور داوطلب دانشگاه آزاد پس از قبولی ترم دانشپذیری در صورت برگزاری کلاس الزامی می باشد.بخاطر داشته باشید بسیاری از رشته ها به صورت مجازی هم برگزار میشوند که داوطلب میتواند از موارد آموزشی انلاین بهره مند شود.

بلی، با توجه به اعتبار مدرک دانشگاه ها ،مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه کاملاً معتبر و قابل قبول است.

خیر، افرادای که مدرک تحصیلی لیسانس انها دارای معدل 12 به بالا باشد و از لحاظ مقررات وظیفه عمومی ممنوعیت نداشته باشند میتوانند در آمادگی فراگیر و دوره دانشپذیری ثبت نام کنند و پس از برگزاری امتحان پایان ترم توسط سازمان سنجش و کسب نمره علمی مورد نیاز ، وارد ترم بعدی در دانشگاه شوند.

خیر؛ اخراجی به دلیل مشروطی در پیام نور وجود ندارد. ولی اگر به هر دلیلی از جمله اتمام سنوات، عدم کسب معدل برای فارغ التحصیلی، نداشتن شرایط تحصیل، دلایل انضباطی امکان اخراج نیز وجود دارد.

بر اساس آئین نامه آموزشی، مرخصی بدون پرداخت شهریه فقط به دانشجویان خواهر در دوران پس از زایمان و حداکثر به مدت ۲ نیمسال تعلق می گیرد. بنابراین سایر دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه ثابت هستند .

تحصیل به روش آموزش محور با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه بوده که گذراندن حداقل دو و حداکثر ۴ واحد سمینار، تحقیق و تتبع نظری الزامی است و در سایر موارد عیناً مطابق آئین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته است، البته باید توجه داشت که فارغ‌التحصیلان این دوره هیچ منعی برای ادامه تحصیل در دوره دکتری ندارند.

شیوه پژوهش محور‌ دوره‌ای با محوریت پژوهش است که دستاورد آن ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی، ثبت اختراع و غیره است که مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارایه پایان‌نامه است. تعداد واحدهای درسی در این شیوه ۶ تا ۱۰ واحد است و دانشجو می‌تواند هم زمان با واحدهای آموزشی، واحدهای پژوهشی خود را انتخاب کند.

آنچه مسلم است ، با توجه به فرصت کوتاه مطالعه کتاب های درسی تا زمان برگزاری آزمون نهایی ، همچنین حجم فراوان و پیچیدگی محتوای کتاب های درسی ترم دانشپذیری ، مطالعه صرف کتاب ها به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشپذیران گرامی باشد. به طور مثال اگر ساده ترین درس دوره های آمادگی طرح فراگیر را ادبیات فارسی فرض کنیم، آنچه در این کتاب است ، تنها در بر گیرنده متون ادبی و اشعار می باشد ، جهت مطالعه و موفقیت در فهم مطلب این کتاب به طور قطع نیاز به منبعی کامل و قوی برای تجزیه و تحلیل کتاب می باشدکه این امر به واسطه تدریس یک استاد مجرب وخوب محقق می گردد.در ضمن سطح منابع دوره امادگی طرح فراگیر از سطح کارشناسی بالاتر بوده و در سطح کارشناسی ارشد می باشد.

خیر،هیچگونه خوابگاهی به دانشجویان تعلق نمی گیرد.

کلاس ها هر دو هفته یکبار پنجشنبه و جمعه  برگزار می شود.

بله، همانند دانشجویان سراسری می توانند از وام دانشجویی بهرمند شوند.

بر اساس ماده ۱۱ آئین نامه آموزشی،دانشجو مجاز است با رعایت ضوابط پذیرش دانشجو در یک زمان در دو رشته تحصیلی در دانشگاه و یا علاوه برآن در یکی دیگر از دانشگاهها نیز تحصیل نماید،ولی درحال حاضر بعلت مخالفت سازمان سنجش آموزش کشور امکان ادامه تحصیل در دورشته تحصیلی که از طریق آزمون سراسری دانشجو میپذیرد مقدور نیست.با این حال دانشجو میتواند علاوه بر یک رشته تحصیلی از طریق آزمون سراسری دریک رشته دیگر نیز از طریق فراگیر ادامه تحصیل دهد. دانشجویی که در دومین رشته تحصیلی در دانشگاه ادامه تحصیل میدهد، ملزم است شهریه دوره های فراگیر را پرداخت نماید. دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده میکنند، و مایل به تحصیل در رشته دوم نیز می باشند، در این صورت حداکثر سنوات تحصیلی آنها براساس رشته اول،که برای آن معافیت صادر شده محاسبه میشود،و به محض قطع رابطه تحصیلی به هر علت در رشته اول، در رشته دوم نیز ادامه تحصیل مقدور نخواهد بود، مگر هم زمان با خدمت وظیفه عمومی و یا پس از آن.

خیر، دانشجویی که انتخاب واحد نموده است اعم از این که در کلاسها و امتحانات شرکت داشته یا نداشته باشد ملزم به پرداخت شهریه ثابت و متغیر می باشد.

خیر؛ در حال حاضر در رشته های علوم پزشکی، جذب دانشجو ندارد و فقط جذب دانشجو برای رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان پذیر است.

سرفصل دروس مطابق با سرفصل وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

دانشگاه پیام نور برای رفاه تحصیل دانشجویان خود این شرایط را فراهم نموده تا دانشجو بتواند مطابق با شهر سکونت خود حوزه امتحانی در دانشگاه مرکز استان را انتخاب کند.

ثبت نام در دوره های آمادگی طرح فراگیر به منزله پذیرفتن کلیه ضوابط و مقررات تلقی می شود .کلیه آزمون ها به صورت چند گزینه ای برگزار می شود . سؤالات آزمون مطابق با سرفصل درس ها و کتابهای معرفی شده در جدول منابع موجود در دفترچه راهنما طراحی می شود .برگزاری آزمون و تصحیح پاسخنامه ها با نظارت سازمان سنجش انجام می گردد .

دارندگان کارت پایان خدمت دوره ضرورت دارندگان کارت معافیت دائم دارندگان کارت معافیت موقت ( کفالت یا پزشکی و یا معافیت برادر یا فرزند اسیر) در مدت اعتبار آن دارندگان گواهی اشتغال به تحصیل بر اساس کارت معافیت تحصیلی معتبر دارندگان گواهی صادره از نیروهای نظامی و انتظامی مبنی بر استخدام در نیروهای مذکور دارندگان گواهی صادره از نیروهای نظامی و انتظامی مبنی بر اشتغال به خدمت دوره ضرورت در نیروهای مذکور بدون داشتن غیبت اولیه دارندگان دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن دارندگان کارت محرومیت از انجام خدمت وظیفه عمومی که به استناد قوانین قبلی صادر شده باشد دارندگان گواهی اشتغال به تحصیل و یا خدمت در وزارت بهداشت،‌وزارت آموزش و پرورش، سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران،‌آموزشگاه فنون هواپیمایی

هر داوطلب مجاز به انتخاب تنها یک گرایش از یک رشته و۲۰ کد محل رشته از مجموع محل های موجود با رعایت اولویت های انتخاب است.

نزدیکترین دانشگاه پیام نور/ آزاد به محل سکونت داوطلب حوزه تمامی امتحانات می باشد.

دانشگاه پیام نور یا / آزادی که شما پس ازقبولی امتحان دانشپذیری توسط آن پذیرفته شده اید.

در دوره دانشپدیری یا همان آمادگی طرح فراگیر پیام نور تستی و بدون نمره منفی و و در ترم های بعدی به صورت تستی,تستی تشریحی و تشریحی

خیر، بعد از ثبت نام در دوره آمادگی آزمون فراگیر پیام نور ، امکان انصراف و عودت وجه به هیچ عنوان وجود ندارد.